«History of Global Fashion» Audrey Miye og Wang Zhaos oversettelse av samfunnsvitenskapelig litteratur forlag
Illustrasjon av indre side

Mellom fristelsen og ønsket, enten de rike eller de fattige, forskerne eller rengjøringsmidlene, politiske elitene eller industrimennene, ber mote forskjellige forbrukere til å svare.

Siden eldgamle tider har lyst og glede alltid påvirket mennesker.Som Gilles Lipovetsky påpekte, etter andre verdenskrig, skiftet verden fra forbrukerkapitalisme til forførende kapitalisme.Jeg tror det er opptakten til menneskelige aktiviteter som har startet i århundrer.Som vi alle vet, har kapitalismen økt på 1300 -tallet.Før slutten av middelalderen og begynnelsen av renessansen, hadde produksjons- og produksjonssystemet operert ganske bra.Vi må gjennomgå spørsmålene om familietekstiler, kvinner og husarbeid i flere århundrer.Uansett hvor smart tekstilmoren, er det umulig for klærne i hele familien.Til slutt kan vi bare lede utforskningen av ting med bare bruk av å undersøke elementer, motetrender eller opprinnelsen til hele motesystemet.

I middelalderen ble tekstiler, spesielt veving, ansett for å være kvinnearbeid.Imidlertid er det vanskelig å tro at kvinners arbeid kan imøtekomme behovene til alle europeere.Fra den økonomiske viktige posisjonen til tekstilindustrien vil menn sannsynligvis delta i denne blomstrende industrien.I alle fall vil interessen for utseende ha innvirkning på personlig ytelse, selvtillit og forståelse av menneskers rolle i verden.Klær har bygget hoveduttrykket.Å bevisst manipulere den sosiale konnotasjonen av klær har forbedret betydningen av mote.

På 1800 -tallet var moteprestasjoner preget av en universell norm, en slags homogenitet av utseende og til og med kroppens lukkethet.Den stadig rike markedsforsyningen har gitt personalisering.Siden 1900 -tallet har mote gjennomgått dyptgripende endringer hvert 20. år.Det 20. århundre var tiden med produksjon, forbruk og massemedier.Volkswagen -mote har blitt en populær formell form, en måte å forbedre selvtilliten og selvuttrykket.Med forbedring av teknisk fremgang og forbedring av materialer, kan folk kjøpe billigere, mer komfortable og mer attraktive klær.

I dag ser endringene i mote ut til å være ganske hyppige, og det er mange valg.Dette er faktum til en viss grad.Personlighet gjenspeiles imidlertid ikke gjennom nye klær.Hyppigheten av endringer i klær, skreddersøm og klærstil er ikke høye -en gang hvert 10. år.

Moteendringer akselererer de markering av forskjellige historiske perioder.Karakteristikken for super modernisme er flommen av «nye ting» -her refererer til de tingene som ser nye ut.Tvert imot, den forrige økonomien og industriell økonomi har en ting til felles: mote er et tema for hard debatt, og blir kritisert og fordømt som kilden til mange synder.

Møbler eller arkitektur har aldri blitt kritisert av utseendet til klær og mennesker.I århundrer har presteskap, filosofer, moralister, politikere og lærde fordømt de negative virkningene av utseendet til klær og mennesker: forfengelighet, slutty, bedrag, overfladisk, sosialt kaos eller kjønnskaos.Forbruksmodellen har også blitt kritisert.De ekstravagante menneskene kasserte gjenstander som de ikke var slitt, men ikke lenger populære.Klærne som du kan kjøpe lett har blitt målet for angrep, og flere og flere blir fordømt.I tillegg er klær relatert til definisjonen av identitet.Feministiske grupper er sterkt imot kvinner til å ha på seg høye hæler, og mener at dette innebærer at kvinners sosiale status er lavere enn menns sosiale status i en viss grad.Høyhjulede sko blir også sett på som et slags bedrag, selv om dette synet ikke er vanlig.Forklaringen på kvinners maskulinitet er ofte ubehagelig …

På 1800 -tallet, med den generelle åpningen av forbruket, ble moteklær bortkastet synonymer.Thorstein Veblens bok sentrert om dette emnet er fremdeles mye sitert.Emerging Bourgeoisie viser formuen gjennom luksusforbruk, avfall og fritidsaktiviteter.Klær er både den perfekte bæreren av dette kulturelle uttrykket og legemliggjøringen av sosial status.

Fan Belun mener at folk beundrer ny mote for å bli kvitt innflytelsen fra den forrige mote, og inntil sistnevnte mote er forlatt.Kvinneklær kan mer gjenspeile denne trenden enn menns klær.

Noe kritikk eksisterte allerede før 1800 -tallet, og den eksisterer fortsatt.Noen intellektuelle påpeker at klær er en stygg og irrasjonell ting.Jean Baudrillard fordømte motesystemet fordi ekte skjønnhet ikke burde være assosiert med sykluser, årstider og trender.Hvis Mei er en del av garderoben, bør rollen den spiller være slutten på mote.Elizabeth Wilson motsatte seg Fanbre og Baldrida, og anklaget dem for ikke å forstå lykke.

(Forfatteren er doktor i litteratur og historie, forsker ved den økonomiske og sosiale historien til National Science Research Center of France, Audrey Miye, lærer ved French Academy of Social Sciences)

Kilde: Beijing daglig

By hzshzy